“Almindelige mennesker” kan måske lyde lidt nedsættende. Alligevel vover jeg at bruge denne vending, for det er jo os radiofolk, speakere og skuespillere, der ikke er særlig almindelige. Vi elsker at tale i en mikrofon og i det hele taget blive set og hørt. Og det er da ikke særlig almindeligt. De fleste mennesker bryder […]
Som forbruger er vores reklamefilter meget veludviklet. Vi udsættes for reklamebudskaber konstant og er derfor meget skeptiske over for noget, der lyder som reklame. Derfor bør vi lave reklamer, der ikke lyder som reklamer.
”Naturligvis skal jeg have spottet på i morgen. Hvis først jeg skulle have det på i overmorgen, havde jeg først ringet i morgen” Sådan sagde en annoncør til mig, mens jeg var salgschef på en radiostation. Det var min egen skyld. Vi havde vænnet kunderne til, at vi kunne være meget hurtige. Det var et […]
Det siges ofte, at musik i radioreklamer er altid godt. At det får budskabet til at glide nemmere ned. Nej, det er forkert. Musik skal kun bruges, hvis der er en god grund til det. Punktum. Faktisk mener jeg, at det er en kæmpefejl at lægge noget tilfældigt musik under dit spot, blot fordi “det […]
Et af de mest almindelige værktøjer i radioreklamer er brug af humor. Men hvad er sjovt for nogen er ikke nødvendigvis sjovt for andre. Derfor skal man passe meget på, hvordan man gør. Mit allerbedste råd er, at man ikke blot fortæller en vittighed. Så er det meget bedre at holde et spejl op foran […]
I 2016 udgav jeg bogen Guide til Bedre Radioreklamer. Og nu har jeg indtalt den som lydbog ? og jeg valgt at forære den væk ? kapitel for kapitel i denne podcast. To kapitler om ugen. Et om mandagen og et om fredagen. Kapitel 7. Se det i radioen Hvis du vil være sikker på […]
Jeg har været til mange foredrag i mit liv. Når jeg bagefter har fortalt venner om, hvor godt det var, er jeg ofte blevet spurgt om, hvad jeg havde lært. Og selvom jeg ellers var meget begejstret, kunne jeg sjovt nok ikke huske så meget. Men det, jeg kunne huske, var historierne. De emner, jeg […]
”Værsgo grib”, sagde jeg og kastede en lille håndfuld m&m’s ned mod en meget overrasket person på første række. Jeg var blevet bedt om at afholde en session om radioreklame på konferencen ”The International Radio Forum” i Teheran, Iran tilbage i 2009 og valgte altså at kaste med farvestrålende chokoladeknapper. Jeg vil gætte på, at […]
BREAKING NEWS: Lytterne går ikke derhjemme i åndeløs spænding og venter på at høre, hvad du har at sige om dig selv og dine produkter. Lytterne er desværre ret ligeglade med, at du gerne vil sælge en plæneklipper. De er udelukkende interesseret i, hvordan din plæneklipper kan gøre deres liv nemmere og deres græsplæne pænere.
Noget af det værste, en kunde kan sige til mig, er ”gå nu hjem og få en 20 sekunders idé”. For hvis man på forhånd er låst fast på, at et radiospot skal have en bestemt længde, fraskriver man sig måske en god idé. Jeg siger ikke, at det altid bliver bedre af at være […]