LYDBOG: Kapitel 10. Hastværk er lastværk

”Naturligvis skal jeg have spottet på i morgen. Hvis først jeg skulle have det på i overmorgen, havde jeg først ringet i morgen”

Sådan sagde en annoncør til mig, mens jeg var salgschef på en radiostation. Det var min egen skyld. Vi havde vænnet kunderne til, at vi kunne være meget hurtige. Det var et konkurrence­parameter i forhold til de lokale aviser, der krævede længere tid. Men vi skød os selv lidt i foden. For selvom radio jo kan være et hurtigt medie, så er det en rigtig god idé at opdrage kunderne til at have bedre tid. Og lære dem, hvad min far lærte mig som barn: at hastværk kan være lastværk. Han sagde tit: “Man kan ikke se, hvor lang tid det har taget at lave, men man kan se, hvor godt det er lavet”. Det er blevet en af mine leveregler, og jeg har lavet min egen omskrivning: 

“Man kan ikke høre, hvor lang tid det har taget at lave, men man kan høre, hvor godt det er lavet”.

LAD MIG SOVE PÅ DET

Måske er du en af de helt unikke personer, der kan få en genial idé på få sekunder, men jeg må blankt indrømme, at jeg har brug for tid til at lade en idé vokse frem. Og ofte skal jeg afprøve nogle muligheder. 

Ind imellem skal jeg endda sove på det. Faktisk er søvn en af de værktøjer, jeg oftest tager i brug, når jeg skal knække en kreativ nød. Jeg sørger for at sætte mig grundigt ind i opgaven og budskabet, inden jeg går i seng. Og ofte dukker idéen op, lige inden jeg vågner.  

EJ BLOT TIL LYST

Her er et par eksempler på kunder, der gav os tid til at lade den rigtige idé komme stille og roligt. I det første eksempel fra slutningen af 90’erne skulle Djurs Sommerland lancere en ny vild forlystelse. Wild River Rafting var deres hidtil største og vildeste nyhed, hvor man i en forstørret badering væltede ned ad en brusende flod. Vi fik lov at komme ud i parken og få en prøvetur, en uge inden de åbnede for publikum. Jeg kan ikke udelukke, at jeg foreslog det, fordi jeg havde lyst til at prøve den. Men det var ikke kun for sjov. Vi havde mikrofoner med og fik både en masse gode skrig og grin på bånd. Da jeg kom hjem med optagelserne og lyttede til dem, skrev teksten næsten sig selv. Havde de sagt, at spottet skulle være færdigt i morgen, var det sikkert ikke denne idé, der var vokset frem. 

DJURS SOMMERLAND

Det er Nis Bank-Mikkelsen, der lægger stemme til dette radiospot, der er produceret af Kim Nielsen.

KAN DU STAVE TIL AC-DC?

I det andet eksempel tog vi også en chance. Vi havde en idé til, hvordan vi ville formidle budskabet, men vi vidste ikke, om det ville fungere. Kunden var OK Naturgas, og budskabet var, at når man skifter til OK Naturgas, vil man tjene 500 kr. om året, og at det er lige så let som at stave til AC/DC. Vi fik idéen at gå på gaden med en stak 500 kr.-sedler og dele dem ud til forbi­passer­ende, hvis de kunne svare på et meget simpelt spørgsmål. 

Vi havde ingen fornemmelse af, om det ville fungere, men i så fald havde vi tid til at lave noget andet. 

OK  ACDC

GODE RÅD

Om at have god tid til idéudvikling produktion

  • Det er en rigtig god idé at opdrage dine kunder til at give dig god tid til at lade den helt rigtige idé vokse frem. 
  • Sov på det. Sæt dig godt ind i budskabet lige inden, du lægger dig til at sove. Er du ligesom mig, vil en idé ofte komme til dig, mens du sover.
  • Hav tid til at afprøve selv de mest skæve idéer.

Husk, at hvis du er interesseret i at have bogen i hænderne, så kan den bestilles på bedreradioreklamer.dk. Her kan du også lytte til alle de spots, der er i bogen.