Som forbruger er vores reklamefilter meget veludviklet. Vi udsættes for reklamebudskaber konstant og er derfor meget skeptiske over for noget, der lyder som reklame.
Derfor bør vi lave reklamer, der ikke lyder som reklamer.
Vores primære opgave er jo at skabe resultater for annoncør-erne, og den bedste måde er at komme under radaren hos trætte lyttere, der hele tiden er på vagt overfor noget, der lyder for ”reklamet”.
VI SMUGLYTTER
En af måderne er at lave noget, der lyder som noget, der er et udsnit af virkeligheden. Noget, hvor vi mere er en flue på væggen end en radiolytter. Mon ikke alle kender det med, at vi har lyst til lige at smuglytte. Hvis vi sidder i en bus eller et tog og overhører en spændende samtale mellem mennesker. Vi kan ikke lade være med at lytte med i smug. Det ligger i den menneskelige natur. Denne voyeurisme er utrolig effektiv at spille på. Noget vi bør udnytte, når vi producerer radioreklamer.
SKUESPILLERE ON LOCATION
Som jeg var inde på i det kapitel 7 om at bruge billeder, så vælger jeg ofte at optage spots ude i ”virkeligheden” og uden at klamre mig til et manuskript. Hvis jeg f.eks. skal have to mennesker til at tale sammen i en bil, vælger jeg om muligt at sætte dem i en bil og optage det der. Alene det lille faktum, at man holder en lille pause i talestrømmen, når man skifter gear, kan være med til at afsløre, at det er optaget i et studie. Det er ikke noget, vi tænker bevidst over, men underbevidstheden fanger den slags små detaljer.
HAV EN ADVOKAT VED DIN SIDE
For en del år siden lavede jeg en serie spots for en lokal advokat-forening. Målet var at markere, at det var godt at have en advokat ved sin side i svære situationer.
Den røde tråd i de fire radiospots var, at det var personer, der talte i telefon med en ven eller et familiemedlem. Vi hørte kun den ene halvdel af samtalen, men nok til at vi kunne fornemme, hvad det handlede om. Samtidig var det hele meget ægte og autentisk. Vi var en flue på væggen.
Under optagelserne havde spillerne ikke noget manuskript. Jeg havde dog skrevet et manus, som jeg viste dem. Men efterfølgende tog jeg det fra dem og talte længe med dem om, hvilken person de var, hvor de var i livet, hvordan deres forhold til den, de talte med var, og i det hele taget gav jeg dem en helt masse informationer, de kunne hænge figuren op på.
Jeg optog det med en lille mikrofon i kraven på dem, så de kunne bevæge sig frit rundt, og med mig selv i den anden ende af deres mobiltelefon. Det var ikke “pæn lyd”, men den var realistisk. Vi optog det på gaden, i en bil eller som i eksemplet på næste side i en helt tom lejlighed, jeg havde fået lov at låne.
I spottet kan man næsten se lejligheden for sig og sætte sig ind i kvindens situation. Vi forstår, uden at det blev sagt, at hun er på vej ud af et forhold, og vi fornemmer hendes bekymringer, smerte og glæde. På næste side er endnu et eksempel fra den samme kampagne.
RANDERS ADVOKATFORENING – ”Min egen lejlighed”
Her har jeg skrevet direkte af efter det endelige spot. Det var et stykke fra det oprindelige manuskript, men essensen af teksten var den samme. Ved at løsrive skuespillerne fra deres manus, gjorde vi det mere naturligt, og der opstod nogle naturlige fyldeord og talefejl, som findes i daglig tale. Ting, som man typisk ikke ville skrive ned i et velovervejet manus.
Målet var at lave noget realistisk og autentisk for på denne måde at skabe flere billeder i hovedet på lytterne og få dem til at lytte efter. Lytterne blev fluen på væggen.
I dette spot tager jeg faktisk udgangspunkt i mit eget liv. Det var som at høre en ung udgave af mig selv, der taler med min egen haveinteresserede far, som jeg havde meget respekt for. Dette er ikke noget, jeg tænker over før nu, her mange år efter jeg skrev og producerede dette spot.
RANDERS ADVOKATFORENING – ”Mit nye hus i Assentoft”
GODE RÅD
Om at være autentisk og realistisk
- Vores reklamefilter er meget veludviklet. Derfor bør vi lave reklamer, der ikke lyder som reklamer.
- Lav noget, der lyder som noget, der er et udsnit af virkeligheden.
- Optag spots ude i ”virkeligheden” uden at klamre dig til et manuskript.
- Husk at underbevidstheden fanger de små detaljer.
- Brug dit eget liv og erfaringer som inspiration.
Jeg har udviklet en workshop om dette emne. Klik her for at læse mere.