NYHEDER

LYDBOG: Forord og indledning

sep 27 2017

Kategorier: Podcast
0 kommentarer

I 2016 udgav jeg bogen Guide til Bedre Radioreklamer. Og nu har jeg indtalt den som lydbog ? og jeg valgt at forære den væk ? kapitel for kapitel i denne podcast. To kapitler om ugen. Et om mandagen og et om fredagen.

Her får du først bogens forord og indledning.

Læs mere

London: Pam Myers, Rorschach Radio

apr 04 2016

Kategorier: Podcast
0 kommentarer

Pam Myers fra Rorschach Radio står bag den radioreklame, der år efter år er blevet kåret som den bedste nogensinde i Storbritanien. Og så er den lidt længere end to et halvt minut.
Jeg mødte hende i London til en snak om at arbejde med radioreklame, spotlængder, om at arbejde med skuespillere og lidt om fremtiden for radioreklame.

Læs mere

Danmarks længste radiospot?

apr 04 2016

Kategorier: Nyheder
0 kommentarer

Noget af det værste, en kunde kan sige til mig, er ”gå nu hjem og få en 20 sekunders idé”. For hvis man på forhånd er låst fast på, at et radiospot skal have en bestemt længde, fraskriver man sig måske en god idé. Jeg siger ikke, at det altid bliver bedre af at være længere, og naturligvis skal man gøre, hvad man kan, for at det bliver så kort og præcist som muligt, men ofte er det en god idé at tage sig den tid, der skal til for at fange folk ind og få dem til at lytte efter.

Min gode ven, radiolegenden Tony Hertz fra Hertz:Radio har en magisk 3-trins formel, som kan bruges til at finde frem til, hvor langt et radiospot skal være:

  1. Få en idé og skriv teksten.
  2. Læs den højt i almindelig læsehastighed.
  3. Den tid punkt 2 tager, er den tid spottet skal være.

 

Og jeg giver ham helt ret. Dette bør være rækkefølgen, og ikke at man fra starten skal ”få en kort idé”.

Det handler kun om at gøre det interessant, og det kan man sagtens være i længere tid end 30 sekunder. På den anden side har jeg hørt utroligt mange 10 sekunders spots, der efter min mening var 10 sekunder for lange – uinteressante fra start til slut.


KRIFA LAVER DANMARKS (VISTNOK) LÆNGSTE RADIOSPOT

Hvem siger, at et radiospot højst må være 30 sekunder og helst kortere? Ikke Krifa, envision og Radioguru. I dag går man i luften med et radiospot på halvandet minut.


”Det er ikke, fordi alle vores spots skal være 90 sekunder. Overhovedet ikke. Men vi vil gerne starte vores kampagne med manér og samtidig teste, om vi nogle gange kan få mere ud af at ramme færre med noget, de husker – frem for at ramme mange med noget, der er glemt, inden reklameblokken er forbi”, forklarer Hans Kargaard Thomsen, marketingkoordinator hos Krifa.

Tekstforfatter Peter Boe fra envision supplerer: ”I princippet er der ikke noget, der hedder ”for langt”. Kun noget, der hedder ”for kedeligt”. Hvis du lykkes med at være relevant og underholdende, må du gerne brede dig. Og måske er det i virkeligheden, netop når du breder dig, at du bliver relevant og underholdende. Fordi der er tid til at folde kommunikationen ud”.

Det lange radiospot er en del af en større Krifa-kampagne målrettet danskere, der ikke i forvejen er med i en fagforening – og egentlig ikke havde tænkt sig, de skulle være det. Altså en ganske krævende målgruppe, hvor der er brug for at gøre noget ekstra.

Læs mere

Sydafrika: Mariana O’Kelly

mar 31 2016

Kategorier: Podcast
0 kommentarer

Mariana O’Kelly er Executive Creative Director hos Ogilvy & Mather Johannesburg i Sydafrika og ansvarlig verdens bedste radioreklame 2014.

Hun er en af Sydafrikas mest prisvindende og mest respekterede kreative direktører, og efter en spændende session ved Radiodays Europe i Milano satte jeg mig med hende og fik en snak om, hvorfor Sydafrika er så gode til at lave radioreklamer.

Læs mere