Jeg husker stadig lysende klart, hvordan jeg lavede min første radioreklame i slutningen af 80’erne. Den var for en lokal cykelhandler, som ville fortælle, at man fik kvalitet, hvis man købte en cykel af ham.
Jeg havde lånt en gammel havelåge af en cykel. En, der raslede og skramlede. Så havde jeg fundet en brolagt gade i Randers og fået fat i René – en af mine sjove kollegaer fra det reklamebureau, jeg arbejdede på. Han var elev på tegnestuen og kunne lide at optræde, hvilket han i den grad fik lov til denne aften.
Det var en stille sensommeraften i Von Hattenstræde i Randers midtby. Jeg havde placeret mig lidt nede ad gaden og havde lagt et nyt BASF kassettebånd i stationens reportagebåndoptager, som jeg havde tilsluttet mikrofon og hovedtelefoner. Min ven René befandt sig med “havelågen” 50 meter oppe. Min pege- og langefinger trykkede “Play” og “Record” på SONY’en, og jeg råbte “Værsgo” til René.
Så kom han buldrende.
Det skramlede og larmede, så det var en fryd. Da han var ti meter fra mig, råbte han “Jeg gå amooooooook” og raslede videre ned ad gaden. Vi skreg af grin. Han gjorde det igen. Og en gang mere. Så gik vi op i studierne og lyttede til det. Fantastisk.
Nu manglede vi bare at få indtalt speaken. Og her stod en af mine andre venner Thomas klar. Thomas havde en god stemme, og jeg havde lokket ham til at tage med. Han havde mig bekendt aldrig talt i en mikrofon før, men han var et scoop, synes jeg.
Jeg husker ikke den præcise ordlyd, men han skulle sige noget i denne stil:
“Måske skulle du hellere besøge Cykel Centret på Kristrupvej i Randers.”
Nu skulle det bare klippes sammen på radiostationens Revox spolebåndoptager. Sådan. Mit første radiospot var klar til at blive sendt. Kunden var glad, jeg var stolt, og vi havde haft det hamrende sjovt imens.
Nej, spottet vandt bestemt ingen priser, men indbragte omkring 3000 kr. til stationen. Inklusiv sendetid. Og vi var i gang.
IKKE FIN KUNST
Det var absolut ikke den fineste kunst, vi lavede i de første år med radioreklame i Danmark, men sådan er det at være pionerer. Sagt uden omsvøb: Der var meget lort imellem. Men vi prøvede i det mindste. Vi eksperimenterede og legede. Vi vidste, at vi var i gang med at lære. Vi arbejdede hele tiden på, at det skulle blive bedre. Vi sugede til os og lyttede til engelske og amerikanske radiostationer for at hente inspiration.
I de første år med radioreklamer i Danmark var vi en håndfuld ligesindede radiostationer, der mødtes en gang om måneden. Her spillede vi de seneste spots for hinanden og gav ris og ros.
Vi lagde os i selen for at gøre det godt. Op igennem 90’erne blev vi bedre og bedre og fik faktisk lavet nogle radioreklamer, der var ret hæderlige.
HVORFOR GIK VI I STÅ?
Jeg bryder mig ikke om at være en af de gamle fra dengang, som siger, at ting var bedre i de gamle dage. Alligevel vover jeg at sige, at herefter var det som om, at branchens udvikling gik i stå.
Hvorfor? Hvornår besluttede vi, at nu var det godt nok? Hvordan gik det til, at de typiske lokale radiospots i dag blot er en 20 sekunders enetale om kunden, indtalt af en unaturlig overgearet speakerstemme?
Jeg mener, at der stadig er plads til forbedring. Spørger vi lytterne, så tror jeg, de ville ønske, at det blev meget bedre. At du nu sidder med bogen gør, at jeg har en fornemmelse af, at du er enig med mig.
OM DENNE BOG
Bogen er inddelt i to dele. I første del gennemgår vi ting, som alle, der arbejder med at udvikle radioreklamer, bør vide, og i anden del taler vi om, hvordan en kampagne bør indrykkes.
Hver gang jeg beskriver et radiospot som eksempel, vil der være en QR-kode, du kan scanne med din smartphone og lytte til spottet. For radio skal lyttes og ikke læses. Hvis du endnu ikke har en scanner, findes der mange gratis muligheder i både Apple App Store og Google Play. Jeg bruger selv en, der hedder ScanLife, men mulighederne er mange.
BOGEN ER SKREVET TIL:
- Konsulenten/sælgeren, der gerne vil være bedre til at rådgive kunderne om, hvordan man bør bruge radiomediet rigtigt. Det hele starter ved dig. Det er dig, der er i frontlinjen og har muligheden for at ”opdrage” annoncørerne til at gøre det rigtigt.
- Tekstforfatteren og produceren – sammen kaldet “de kreative”, der gerne vil være bedre til at skrive og producere spots, der både er mere spændende at lytte til og giver bedre respons for annoncøren til gavn for lyttertallet og omsætningen.
- Og til annoncøren, der gerne vil være klogere på, hvordan du får mest effekt af dine radiokampagner. Og ikke mindst lære at stille krav til de radiospots, du får produceret
MEN MEST TIL DEN UNGE UDGAVE AF MIG SELV
Jeg stod på et tidspunkt ved en reklameprisuddeling i København og talte med en kreativ direktør fra et større dansk bureau. Jeg fortalte ham, at jeg var i gang med at skrive den bog, du nu sidder med i hånden. Hans reaktion var “wow, det er godt nok en nichebog, hva’?”. Og ja, det er det. I den grad. For det er en udbredt misforståelse, at det er “godt nok”. Det er en skam, for radiomediet kan så utroligt meget, hvis det bruges rigtigt. Men jeg er da fuldt ud klar over, at den nok ikke lander på nogen bestsellerliste. Det er heller ikke så vigtigt for mig. I virkeligheden har jeg forsøgt at skrive bogen, som jeg selv gerne ville have haft i hænderne, da jeg startede med at arbejde med radio for mange år siden.
Og lad os så komme i gang.
God læselyst.
Palle Bo, januar 2016.
Husk, at hvis du er interesseret i at have bogen i hænderne, så kan den bestilles på bedreradioreklamer.dk. Her kan du også lytte til alle de spots, der er i bogen.