Dette portræt er fra Randers Amtsavis i november 2012. Foto og artikel gengivet med tilladelse.
Autentisk til fingerspidserne
Af Christina Hummelmose Brorson, Journalist, Randers Amtsavis, november 2012.
Foto: Lars Rasborg.
Legebarn. Palle Bo har aldrig haft lyst til andet end at lave radio. Han har brugt det meste af sit voksne liv på at finpudse de færdigheder, der i dag placerer ham i radiomediets absolutte danske elite. Men toppen er ikke nået endnu.
Referencelisten er alenlang og tæller navne som Shell, Dong Energy og Home. Diplomvæggen er imponerende og kan blandt andet fremvise Prix Radio Awards for “Årets bedste regionale radiospot” i 2010 og 2011 og “Årets bedste nationale radiospot” for 2011.
Men der er ingen fine fornemmelser i det hyggelige højloftede hus i Tånum. Palle Bo, radioguruen himself, tager venligt imod med en bemærkning om, at han for præcis en uge siden også stod klar til portrætinterview med kaffe på kanden, og undrede sig over den forsinkede journalist – lige indtil han fik kigget en ekstra gang i kalenderen. Så er isen ligesom brudt.
Netop det er Palle Bo’s speciale: At bryde isen og pille facaderne af folk, så resultatet holder vand og viser et lille stykke virkelighed – sjovt, som i en række af hans reklamespot og de landskendte TelefonJokes fra 2001-2003, eller tankevækkende, som i hans prisvindende spot for filmen Armadillo eller radiokampagnen han lavede for Liberal Alliance under valgkampen i 2011.
Kodeordet er ægthed. Palle Bo bryder sig ikke om det polerede og fejlfri. Han kan ikke bruge det til noget. Først når virkelighedens utallige små uregelmæssigheder får lov at være med, fanges opmærksomheden, er hans erfaring. Ægte opmærksomhed fra lytternes side kræver autentisk nærvær i lydbilledet – hvad enten det skabes live af en studievært eller findes færdigproduceret i et radiospot.
Radio, radio, radio
Det var også sådan det hele begyndte – med hjerteblod og ægte passion – da Palle Bo sammen med andre radioentusiaster i 1985 startede Randers’ første lokalradio op: Radio Randers, der bød på alt lige fra dødsmetal til folkedans. Senere brød Palle Bo sammen med Radio ABC’s nuværende direktør, Ole Søndergaard og radiokollegerne Lars Bunch og Henrik Østergaard ud og skabte Radio Upfront, forløberen for Radio ABC, der så dagens lys i 1990. Palle Bo var så dedikeret, at han fik lejlighed ovenpå radiostudierne, så han hurtigt kunne være på pletten, hvis for eksempel en studievært blev syg. Radio var dengang kun en fritidsinteresse, men en temmelig dominerende af slagsen.
“Vi levede og åndede for radio. Lørdag aften tog vi ned og hang på radioen, fordi vi syntes, det var hyggeligt. Vi eksperimenterede og legede, og hold op, hvor lavede vi meget skrammel, men det var også på den måde vi udviklede os,” husker Palle Bo.
Han blev den første i gruppen, der fik penge for at lave radio og den, der startede produktionen af reklamespots op.
At prioritere legen
Senere blev han salgschef på Radio ABC og senere igen headhunted til jobbet som radiochef på Nordjyske Medier med 25 medarbejdere under sig. Men her stoppede festen så også. Væk var det, der oprindeligt havde fascineret ved radioproduktion: legen og den skabende proces. Tilbage var pligten, administrationen og det fornuftige fokus på cool cash.
“Jobbet som radiochef var spændende, og jeg har ikke et øjeblik fortrudt, at jeg tog det. Til gengæld har jeg heller aldrig fortrudt, at jeg kom derfra. Pludselig så jeg mig selv begravet i budgetter og forretningsplaner og kunne sådan set lige så godt have været revisor – uden skyggen af kreativitet i jobbeskrivelsen. Det savnede jeg. Derfor sagde jeg op efter to år, vinkede farvel til halvdelen af min løn og afleverede nøglerne til den spritnye Passat, jeg havde fået at køre rundt i – det gjorde da lidt ondt. Men det er bedste jeg nogensinde har gjort. Siden da har jeg holdt fast i det privilegium, det er, at kunne leve af at lege.”
I dag er Palle Bo helt sin egen. Han kunne sagtens udvide forretningen og ansætte folk i Radioguru, men det ville risikere at ødelægge legen.
“Nogen synes, det er sjovt at lede, at styre og forme folk. Det synes jeg ikke. Hvis jeg ansatte nogen i Radioguru, ville de højst sandsynligt ikke brænde så meget for det som mig. Der skulle også tages hensyn til ferier, barnets første sygedag og den slags, så det er jeg hellere fri for,” forklarer radiomageren, der dog ikke fortryder på udgifterne til både revisor og bogholder.
“Det er pissedyrt, men for mig er de penge givet godt ud. Fakturaer og regnskaber er simpelthen det værste”.
Professionel til fingerspidserne
Men Palle Bo leger på højt plan. Han er akkurat lige så professionel, som han er kreativ og har helt klare idéer om, hvad der skaber det rigtige “upolerede” udtryk.
Derfor springer han aldrig over, hvor gærdet er lavest og undgår for eksempel helst studier. Da han i sommers producerede et spot for Metroen i København med skuespillerne Andrea Vagn-Jensen og Peter Gantzler, foregik det derfor hjemme i Andrea Vagn-Jensen eget lille bondehus.
“Spottet handler om en mand, der leder efter sine bilnøgler, og får kommentarer af sin kone. Her var et rigtigt hjem, den ramme, der kunne skabe det helt rigtige lydbillede,” fortæller Palle Bo.
På den måde opstod et lydunivers, så autentisk, at en af Palle Bo’s venner efterfølgende påstod, at han havde set reklamefilmen – en film, der aldrig er lavet. Så er missionen lykkedes, mener radioeksperten.
Hvad der helt præcist skaber illusionen kan være svært at sætte på formel – derfor slår virkeligheden altid studiet. For eksempel kan man sætte motorstøj i baggrunden af en samtale og på den måde foregive, at de snakkende sidder i en bil. Men underbevidstheden fanger lynhurtigt, de små detaljer, der ikke stemmer – for eksempel det faktum, at man under kørsel altid holder pause i talestrømmen, når man skifter gear, røber Palle Bo.
Inspiration i Cape Town
Det er den slags små stykker know-how der gør forskellen på Radioguru, Danmarks p.t. mest prisvindende produktionsselskab, og konkurrenterne. Palle Bo, kan efter knap 30 år i sit forholdsvist afgrænsede hjørne af branchen se sig selv i øjnene. Han har holdt, hvad han i udgangspunktet lovede sig selv, nemlig aldrig at stoppe med at udvikle sig.
Næste stop er måske en base i udlandet, der giver mulighed for at udvikle sig indenfor det engelsksprogede. Palle Bo har her fået Cape Town anbefalet. Udover at radiomediet indtager en væsentlig plads i byens mediebillede, er fordelen ved Cape Town at byen i modsætning til andre engelsksprogede metropoler ligger på samme længdegrad som Danmark, og derfor gør det muligt for Palle Bo at passe sine danske kunder.
“Om jeg sidder i Tånum eller Cape Town er sådan set ligegyldigt. Kommunikationen foregår alligevel via telefon, mail og skype, så om jeg fysisk befinder mig i nærheden eller ej spiller ingen rolle.”
For at tjekke lokaliteten ud, tager Palle Bo derfor til Cape Town i januar og februar 2013 – for at netværke, lade sig inspirere og få en fod indenfor i den engelsksprogede radioverden. Selvom Prix Radio Awards’ne næsten optager hele væggen – er der altid plads til flere, og et par internationale priser, ville være en fin afveksling, mener Palle Bo.
“Vi går efter verdensherredømmet!” lyder ambitionen med et glimt i øjet.
Hvorfor stoppe, når legen måske kan blive endnu bedre?
Palle Bo
[column_one_half]– Opvokset i Randers
– Havde sin radiodebut på Radio Randers i 1985.
– Bedst kendt for som manden bag “TelefonJokes med Palle Bo”, der fra 2001-2003 kørte som et syndikeret radioindslag på 25 lokale stationer og herefter på DR P3 – Medstifter af Radio ABC-Gruppen i 1990.
– Studievært på Radio ABC indtil 1995 og salgschef her indtil 1999. Herefter projektleder hos Serious Radio Business i København og radiochef for Nordjyske Medier.
– I dag driver Palle Bo produktions- og konsulentvirksomheden Radioguru, hvor han udvikler radiokampagner, afvikler kurser for radiostationer og er foredragsholder om radioreklame og kommunikation i det hele taget. Se mere på www.radioguru.dk.
[/column_one_half] [column_one_half_last]– Med Radioguru vandt Palle Bo en Prix Radio Award i 2010 for Årets Bedste Regionale Radiospot. I 2011 vandt han den samme pris igen og desuden også prisen for Årets Bedste Landsdækkende Radiospot (for TV 2 Danmark). Dette radiospot var også nomineret til en Cannes Lion 2011 (som mange kalder ”Verdensmesterskabet i reklame”) og vandt Bronze ved Creative Circle Awards 2012.
– I 2012 var to ud af tre pladser i finalen til årets Prix Radio Award, der i år kun havde én reklamekategori, produceret af Radioguru, som dog ikke vandt.
– Palle Bo er single, men har to teenagebørn fra et tidligere ægteskab.
[/column_one_half_last]