LYDLOGO


FØRST EN LILLE OPGAVE

Start med at lytte til disse 10 lyde. Hvor mange af dem forbinder du med noget? Nederst på siden kan du lytte igen og læse svaret.



KÆRT BARN HAR MANGE NAVNE

Lydlogo. Sonic brand trigger. Audio logo. Sonic mnemonic. Audio branding. Sonic branding. Acoustic branding… Kort fortalt er det toner, der sætter sig fast som en “ear worm”, og toner som du forbinder med et brand.

Et lydlogo bliver derfor ofte en vigtig del af en virksomhed lydidentitet, og styrker genkendeligheden for virksomheden eller produktet på lyden.

Og er du en annoncør, der ofte er på radio, kan dit eget logo i lyd, din egen musik eller specielle lyde være med til at give en klar identitet af, hvem du er.

danske_spil_noder

TÆNK HVIS DU VANDT

Disse toner har du helt sikkert hørt før. Det startede med, at der blev sunget “Tænk hvis du vandt i LOTTO” på disse toner. I dag er teksten væk, men bare vi hører tonerne kommer vi til at tænke på LOTTO. Og det er altid efterfulgt af tre toner, der siger “Danske Spil”.



KENDER DU MANDEN BAG VERDENS MEST SPILLEDE “MELODI”

Navnet Walter Werzowa siger dig sikkert ikke meget. Jeg mødte ham i Cannes for en del år siden, hvor han fortalte mig en sjov historie om, hvordan han, i midten af 90’erne, blev bedt om at komponere en lille melodi. Det var et firma, der lavede (som han udtrykte det) “et eller andet man proppede ind i en PC”. Han kendte dem ikke på forhånd.

Men han gik hjem og komponerede, det der blev en af de mest spillede melodier i verdenshistorien. Melodien er på fem toner og lyder sådan her:



Disse fem toner har været Intels lydlogo siden 1995. Og så kommer vi naturligvis ikke uden om ‘Nokia Tune’, der siden 1994 har været standardringetone i Nokias mobiltelefoner.



NOKIA TUNE

Indtil for et få år siden blev den spillet 20.000 gange i sekundet. I dag er den nærmest forsvundet – med mindre du kender nogen, der stadig har en gammel Nokia 1210?

MERE OM ØRE-ORM

Hvis du vil vide mere kan du ved at klikke her, læse en interessant BBC-historie om hvordan et lydlogo kan virke og sætte sig fast i øret. Her kan du også høre et interview med Walter Werzowa.

RADIOGURU KAN HJÆLPE

Lad Radioguru udvikle dit logo på lyd – og brug det på alle medier, hvor du bruger lyd.

Kontakt Radioguru og hør nærmere.

MAIL: speak@radioguru.dk
TELEFON: 40 105 105


LØSNING PÅ OPGAVEN I TOPPEN AF SIDEN



1. Den første tone af The Beatles – A Hard Days Night
2. Jaws
3. Nokia Tune
4. Renault
5. Intel
6. Siemens
7. Telia
8. Lotto / Danske Spil
9. Samsung
10. McDonald’s