RADIOSPOTS

Du overvejer, at få et radiospot – eller måske en større radiokampagne i luften. Du har booket noget sendetid, og fundet ud af, at det bestemt ikke er gratis, hvis du skal på en eller flere radiostationer med fornuftige lyttertal.

Nu skal dit radiospot så produceres.

Dels er det vigtigt at der vælges de helt rigtige skuespillere eller speakere til at lægge stemme til dit radiospot, men hvis den grundlæggende idé eller tekst ikke er stærk nok, kan det være lige meget – og hele din investering i produktion af dit radiospot og sendetid kan være spildt.

Derfor betaler det sig, at arbejde sammen med et produktionsselskab, der har års erfaring og kan føre dig sikkert igennem processen fra start til slut.
Klik her for en trin for trin-oversigt over produktionens gang.

Se vejledende priser her

 

 

RADIOGURU YDER FØRSTEHJÆLP
I mange år har reklamebureauer brugt mig som deres forlængede arm. De er i gang med et radiooplæg og beder om feedback inden det præsenteres for kunden. I visse tilfælde præsenteres jeg blot for resten af kampagnen fra andre medier, og jeg kommer med et oplæg.
Ind imellem er der dem, der simpelthen bare er gået i stå, eller trænger til at få brudt “den blanke skærms forbandelse”.

Også her kan jeg hjælpe. F.eks. med et inspirerende foredrag på bureauet. 

RADIOGURU YDER MODSPIL
Der er dem, der siger “kunden har altid ret”, men det er ikke et princip, jeg hylder. For kvalitet betaler sig, og jeg vil altid kæmpe mod radiospots, der bryder nogle af De Syv Dødssynder. Når du taler med mig, bør du være forberedt på at få modspil.

RADIOGURU LADER DIG IKKE HOLDE TALE OM DIG SELV
Det er f.eks. en dødssynd, at  holder en tale om sig selv fra start til slut. For lytterne er desværre ikke interesserede i, at du gerne vil sælge dem et produkt. De interesserer sig kun for, hvordan dit produkt kan gøre deres liv bedre.
Man kan sige, at der findes en kontrakt mellem lytteren og annoncøren: Jeg giver dig noget af min tid, og så skal du give mig noget til gengæld. Giv mig en oplevelse. Få mig til at grine, rør mine følelser eller fortæl mig noget, jeg ikke vidste i forvejen.

RADIOGURU FORBYDER “REKLAMSK”
Der findes næppe noget mere irriterende end en speaker, der taler, det jeg kalder ”reklamsk”. Det er overgearet, unaturligt og en alt for overfrisk måde at tale på. Når man taler reklamsk eller bruger et reklamsk sprog i sit radiospot-manus fjerner man sig fra lytterne. Radio er et personligt medie. Vi taler personligt til lytterne, og når vi taler reklamsk, så holder vi et stort blinkende neonskilt op foran dem, hvor der står: ”Dette er et radiospot. Du behøver ikke at høre efter”. Det er jo ikke ligefrem det, vi ønsker med vores radioreklamer.

Tal ikke reklamsk i dit radiospot

RADIOGURU KRÆVER DEN RIGTIGE SPOTLÆNGDE
Et radiospot skal bestemt ikke være langt bare for at være langt. Men hvis du på forhånd er fastlåst på en bestemt længde på sit radiospot, afskriver du dig måske en god idé. Naturligvis gør jeg alt, hvad jeg kan for at det bliver så kort og præcist som muligt, men det er tit en god idé at tage sig god tid, så der bliver tid til at give lytterne en oplevelse (som omtalt før) – og ikke bare proppe et reklamebudskab ned i halsen på dem.

RADIOGURU GIVER GODE GRATIS RÅD TIL RADIOSPOTS
Dette er blot nogle at de ting, du bør være opmærksom på, når du skal have produceret et radiospot. Det vigtigste for mig er, at du får en radiokampagne, der virker. Uanset om du får produceret dine radiospots hos Radioguru eller hos andre. Derfor kan du altid ringe til mig for at få et godt råd. Uden at det koster en krone.
Derudover kan du lytte til hvordan andre har gjort under PROJEKTER, eller lytte til RADIOGURU PODCAST, der er spækket med gode råd. Også det er ganske gratis.

 



PRODUKTIONEN TRIN FOR TRIN
Radioguru fører dig sikkert igennem radioproduktionens faser, for det kan være svært at overskue processen. Klik her for “radiospots trin for trin”.