MUSIKPRODUKTION

Radioguru kan hjælpe dig med musikproduktion. Musik i radioreklamer bør dog kun bruges, når det giver mening. Bruges det rigtigt kan gøre rigtig mange gode ting i både TV- og radioreklamer.

Vi bliver påvirket af lyd, selvom vi ikke er opmærksomme på den. Derfor er musik et meget stærkt kommunikativt redskab.
Hvis du ikke vil se på billeder, kan du se den anden vej. Men musik kan du ikke flygte fra.

Nicolai Graakjær, lektor ved Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet.
Forfatter til bogen ’Musik i tv-reklamer – teori og analyse’.

Underholdning
Musik hjælper med at gøre en radioreklame mere underholdende at lytte til. På denne måde er vi i stand til at fange mere sympati og opmærksomhed. Musikken fungerer altså som bro mellem lytteren og reklamen.

Skabe en stemning
En anden grundlæggende egenskab ved musik er at støtte en reklames struktur og historie. Det kan skabe en stemning og understrege fortællingen og dramatikken i historien.
Musik kan understøtte fortællingen, eller kan det fortælle en historie i sig selv, eller fungere som anker, der fuldender det samlede betydning.

Hjælp til at øge hukommelsen
Vi kender alle sammen, at vi får en sang på hjernen, hvor vi ikke kan lade være med at synge med. Der er mulighed for, at en vi husker en sunget tekst bedre end en speak, fordi musik har tendens til at blive hængende i længere tid.
Og er man en annoncør, der bruger radio ofte kan musikken være med til at skabe en rød tråd. Også over til andre medier som f.eks. TV og biografreklamer.

Til at ramme den rigtige målgruppe
Ved at bruge den rigtige musikalske genrer kan vi appellere til den rigtige målgruppe.

Som lydlogo
Musik er desuden ofte den bærende del af et lydlogo, som skaber en forbindelse til et brand. Du kan se meget mere om lydlogoer her.



RADIOGURU LEVERER MUSIKKEN
Musikproduktion er en naturlig del, at hvad Radioguru leverer. Via licensaftaler med musikforlag, kontakter til rettighedshavere og samarbejde med nogle af de bedste komponister kan vi løfte enhver opgave.

Eksempler:

RET & RÅD

Arv og testamente

Denne kampagne for Ret & Råd kom i slipstrømmen fra DRs serie Arvingerne. Her genskabte vi stemningen med specialkomponeret musik, der lagde sig tæt op ad stilen i kendingsmelodien.

TV 2 – ARMADILLO

TV 2 – Armadillo

I radioreklamen for TV 2’s Armadillo aften, brugte vi musikken fra filmen, der var med til at skabe en intens stemning.

MOSTRUP 

Mostrup

Vi frikøbte brugsretten til melodien og genindspillede med ny tekst.

L’EASY

L’Easy

Da jeg for flere år siden (sammen med reklamebureauet Nørgård Mikkelsen) begyndte at producere radioreklamer for L’Easy frikøbte vi rettighederne til det gamle Leo Mathiesen nummer “Take It Easy” og fik den genindspillet. Den benyttes fast i både TV- og radioreklamer som lydlogo for L’Easy. Specielt er de sidste par sekunder markante og er i den grad blevet deres logo i lyd.

I visse tilfælde er det en god idé at specialkomponere og indspille musikken. I andre tilfælde kan Radioguru hjælpe med at finde musik fra musikforlag, som vi har licensaftaler med.

Kontakt Radioguru og hør nærmere.